woensdag, juni 22, 2005

To blog or not to blog

Welk bedrijf is tegenwoordig niet aanwezig op het internet? On line marketing is koud ingeburgerd of er dient zich een nieuwe mogelijkheid aan. Via het eigen personeel. Microsoft zag het belang van de persoonlijke aanpak. Het gehele bedrijf heeft een leger van meer dan 1000 personeelsleden die bloggen (blogs.microsoft.nl). Het is het voorbeeld bij uitstek hoe je als groot bedrijf jezelf een persoonlijk imago kan geven. Ze bieden informatie, één op één, voor iedereen die dat wil en over het onderwerp dat jouw interesseert. Wat deze werknemers doen voor hun bedrijf, kan je met geen enkele marketing campagne of PR stunt realiseren. Maar er zijn ook nadelen als je de communicatie gaat verspreiden onder zoveel mensen. Dat ondervond een bloggende werknemer van Google. Zijn activitetien werden niet op prijs gesteld. lees: Google blogger has left the building. Hij werd ontslagen omdat hij zich kritsisch had geuit over de socale gang van zaken bij Google. Dat mag niet, vond Google. Lees: Mark Jen Fired? Dit was een belangrijke les voor veel bedrijven. Over bloggen moet gepraat worden voor de communicatie gebeurt, in de company policy of zelfs in het werknemers contract. Hoe zit het in Nederland met bloggende personeelsleden? Buiten het bloggende team van Microsoft in Nederland is er een groeiend leger aan individuele bloggers. Maar het is nog geen onderdeel van de functie-inhoud. Bloggen is nog geen vereiste voor professionals. Gek eigenlijk want communicatieve-eigenschappen zijn dat vaak wel.