zaterdag, juli 17, 2010

Okay!

Alles kits. Alles okay hier. Vanmorgen eerst een flink eind gefietst. We hebben nog een keer de klim bij Montreal/Aude gedaan, voor mij zeer zwaar. Voor Vincent een makkie. Maar ja, hij heeft ca 25kg minder omhoog te trappen. We hadden vandaag bijna 300 hoogtemeters te pakken. Niet echt opzienbarend, maar toch. Een zondagje op de Veluwe levert ca. 50 meter op. Ik bedoel maar. Via een copieuze lunch bij Le Bistro Fruit aan de Place Marcou in Le Cite, Carcassonne (ik kan de Cassoulet Saucisse aanbevelen: worstjes én eendeborst! Ook de Salade Magret was erg goed. Eén en ander door de dames afgeblust met een rosé van een onbekend doch bijzonder smakelijk merk en natuurlijk 1664 voor de heren, twee stuks elk want op één been kun je niet lopen). Vervolgens met het hele spul (6 personen, wat ben ik blij met onze 807) naar de Kart racebaan bij Salvaza, het vliegveld van Carcassonne. Twee heats in een 270cc kart bij 30 graden! Het blijft een leuke sport. Keihard met 70km/uur de bocht in, remmen, gas erop, tegensturen, en maar hopen dat het goed komt. Prachtig! Genieten geblazen dus. Net als van de BBQ op het terras van onze villa. Als dit geen vakantie is, dan weet ik ook niet meer!
Morgen naar de Col des Tougnets, om 1000 uur weg, zodat we ruim - heel ruim - op tijd zijn voor de Tour die er om 1430 uur passeert. Dat wordt een lange, leuke picnic. Daarover morgen meer.

dinsdag, juli 13, 2010

128 km/uur

Best mooi hier. Departement Aude (Languedoc). Aan de voet van de Pyreneeen. Ik heb al de nodige kilometers weggetrapt hier. Wat opvalt is het groeiend aantal fietsers. Vandaag toch zeker een man of 7 geteld en een man/vrouw combi op een tandem (NB op totaal verlaten wegen). En allemaal even zwaaien, net als de motorboys. Grappig. Wat je hier niet moet doen is omstreeks 1400 uur (het heetst van de dag) gaan touren. Het asfalt begint dan te smelten, en aangezien er overal scherpe steentjes liggen, blijven die dus aan je banden plakken. Gelukkig heb ik Vittoria Rubina Pro's (kevlar) en die zitten echt onder de gaatjes en sneetjes. Ik rijd met 9Bar. Keihard dus. In Limoux voor het eerst een heus fietspad gezien, niet gebruikt overigens, want te laat in de gaten, maar het lag er toch maar. Op de meeste wegen raast het verkeer met 90-100 km/uur langs je heen. Opletten dus. Maar op de D-wegen (wit en geel, niet de rode) gaat het allemaal prima. Het glooit en meandert door het land, soms erg stijl (Montreal 19%) en soms kilometers lang bergaf (die bergen moet je overigens wel eerst op..). Overigens rijd ik hier 1:10. Een liter water op 10 kilometer, als de temperaturen boven de 34C komen. 's Ochtends bij temperaturen rond 25 valt het natuurlijk allemaal wel mee. M'n Garmin raakt bij hoge temperaturen overigens volkomen van slag. Vandaag ben ik niet boven de 45 km/uur gekomen, maar 'meneer' zegt doodleuk dat ik 128km/uur heb gereden (zie foto). Niet slecht voor een amateurtje... De rest klopt wel. Gemiddeld rijden we hier tussen 21-25 km/uur. Zeker op bochtige wegen ligt de snelheid laag. Let wel, overal ligt hier grind op de wegen, en bij hoge temperaturen laat het asfalt los. Steijger doet dan rustig aan. Bergop is het hard werken. Hier geen klimmetjes a la Boshuis Drie, maar vele slopende kilometers bergop. Devies: klein verzet. Gaat niet hard, maar je komt er wel. En je zoon in toom houden natuurlijk, want die wil iedere berg zo hard mogelijk op, en af. Ik zelf ben nog niet sneller gegaan dan 61km/uur, op een fraai stuk op de D119 tussen Montreal en Fanjeaux. Mooi parcours waar de 6e etappe van de Tour de l'Aude Feminin ook langs kwam, met twee Nederlandse teams!) Ook mooi: langs (of in de buurt van) het Canal du Midi. Langs het Canal loopt een eeuwenoud jaagpad, dat niet echt geschikt is voor een Cannondale racefiets (echter ideal als track voor de ATB, maar die hebben we dit keer niet meegenomen). Volgende week komt de Tour hier langs. Ook leuk. Daarover een volgende keer. Morgen even geen fietsen (er wordt onweer voorspeld en dat is hier altijd meteen van dik hout). Misschien even naar de Decathlon enkele vergeten onderdelen halen. We zien wel.